gemiddelde
waardering
8.3
Uitleg over de gemiddelde waardering van Chapman Events:

De gemiddelde waardering van Chapman Events is opgebouwd uit de (som van alle klantenwaarderingen) / (het aantal klantenwaarderingen).

Chap News

Chapman rijdt straks stekker goedkoper
Chapman rijdt straks stekker goedkoper
Datum: 4 dec. 2012
Voor 650,- per maand (TCO) een auto van EU 65.000,- rijden met 285pk ?

Duurzaamheid vergt verandering

De mondiale economische crisis is zeker geen argument om het klimaatprobleem, dat in tegenstelling tot de economische crisis een langetermijnprobleem is, te vergeten. Gelukkig willen de EU en Rutte II nog steeds vasthouden aan het verminderen van de CO2 uitstoot en gelukkig pakt de TCO (Total Cost of Ownership) voor mij als zakelijke rijder en ondernemer gunstig uit. De aanschaf van een elektrische auto kan ik als 'milieuvriendelijke investering' gedeeltelijk (36%) aftrekken van de nettowinst. Daarnaast is tot 2014 het privégebruik van een elektrische zakenauto vrijgesteld van fiscale bijtelling.

Geen zin en tijd om de rest te lezen, bekijk mijn situatie opgemaakt door Baarda & Gabler Accountants. Hieruit blijkt vooralsnog dat de titel echt mogelijk is.

Forse bijdrage bevlogen klanten 
Werkend aan evenementen met een groen karakter voor o.a. de Martin Schilder Groep, Orange Gas en TAQA Energy kietelde ons praktisch idealisme. Een recente interessante publicatie van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) concludeert dat volledig elektrisch rijden inderdaad een forse bijdrage aan de klimaatdoelen zal leveren en het milieu in de steden positief zal beïnvloeden. 

From well to wheel
Hoe groen is elektrisch rijden? Om de CO2 productie van elektrische en 'gewone' auto's realistisch met elkaar te vergelijken moet je dan ook de hele energieketen erbij betrekken. TNO heeft dat gedaan en daarbij ook alvast naar de toekomstige ontwikkelingen gekeken. Volgens dit instituut met een indrukwekkende track record op het gebied van elektrisch rijden zal een gemiddelde elektrische auto in 2020 van bron tot wiel ongeveer 35% minder CO2 produceren dan een gemiddelde auto met verbrandingsmotor. Ook nog als de elektriciteit volledig in kolencentrales wordt opgewekt (22%). 

Accu puntje
Criticasters confronteerde mij steeds met het accu puntje. Maar ook daar lees ik online over milieuvriendelijke demontagebedrijven, die ervoor zorgen dat de accu's niet op vuilnisbelten terecht komen, maar dat ze worden hergebruikt voor bijvoorbeeld de opslag van door windenergie opgewekte stroom.

Black Out
Daarna gaf de enkele vasthoudende criticaster nog het doemscenario van een falend energienet. Maar vanuit mijn energie klanten begrijp ik dat er in Nederland en een groot deel van Duitsland sprake is van een overcapaciteit aan elektriciteitsproductie. Deze overcapaciteit is noodzakelijk omdat elektriciteit (nog) niet goed kan worden opgeslagen en er flinke pieken in de vraag naar energie zitten. Ik type nog niet, want tijdens een beroepsmatig praatje met de CEO van TAQA Energy schetste Jan Willem van Hoogstraten een "power to gas" scenario op die ongetwijfeld een toekomst zal krijgen. Elektriciteit in grote hoeveelheden opslaan lijkt nog niet voor morgen en is nog in volle ontwikkeling, de huidige rendementen zijn zeer slecht, maar I'm a believer. Hoe fantastisch zou dat zijn!

Elektrisch bederf van rijplezier en autoverplaatsingsgedrag
Dankzij mijn vriendin en haar werkgever Siemens kreeg ik de mogelijkheid om te sturen met een elektrische bolide. 100% elektrisch, 100% BMW stond op de zijdeur van de 1 serie geplakt. Als groot liefhebber van het merk wat rijden echt geweldig heeft gemaakt had ik voor het eerst de neiging om sticker 100% BMW door te krassen en daar 50% van de maken. Daarnaast bleek de actieradius behoorlijk tegen te vallen waardoor sommige ritten gewoon niet meer haalbaar waren en ik zie mezelf niet wachten onderweg bij een laadpaal tot de auto voor mij eindelijk klaar is. 

Conclusie geen concessie 
Via de Alkmaarse Volvo dealer Ton van Kuyk wist ik een productieplaats te bemachtigen (dank!) voor de nieuwe Volvo V60 Plug In Hybrid. Een luxe, comfortabele, veilige station met Hybride techniek en 285pk waarbij ik niets aan ruimte en rijplezier hoef in te leveren met mijn groene ambitie. Reken uit de 0% bijtelling (indien de wagen voor 1 januari 2014 op kenteken komt), geen BPM, geen houderschapsbelasting en een flinke besparing op onze brandstofkosten en op de lange termijn is de forse investering van 65k te verklaren. En het goede nieuws is dat Volvo Car Corporation de productie opvoert. Na de eerste serie van 1.000 auto's voor modeljaar 2013, wordt de productie verhoogd van 4.000 naar 6.000 auto's vanaf modeljaar 2014. Misschien toch even bellen met Ton van Kuyk Alkmaar

Gat in de begroting
Ik vraag me wel af hoe al deze belastingvrijstellingen en energieheffingen op termijn kunnen worden omgevormd door de overheid, dan wel of er andere mogelijkheden zijn om het voorziene gat in de begroting op te vullen terwijl elektrisch rijden toch aantrekkelijk blijft voor de gebruikers.

De tijd dat praten over duurzaamheid hip was en verder niks kostte, is voorbij, maar het valt in dit geval gelukkig nog mee. 

Reageren op dit artikel  ?
mikejchap@gmail.com
share
tell